استاد محمد تقی هادی زاده

بلاگ بازنشر فعالیت های علمی تربیتی استاد محمد تقی هادی زاده

استاد محمد تقی هادی زاده

بلاگ بازنشر فعالیت های علمی تربیتی استاد محمد تقی هادی زاده

طبقه بندی موضوعی

تلبیه :

پس از درک معنای احرام و رابطه ی آن با معرفت خطر ها و دشمنی ها ، این سؤال مطرح است که کلید این احرام ،یعنی احرام در عمل چیست؟ با چه معرفتی و در قالب چه  الفاظی ، انسان وارد این احرام میشود؟

کلید احرام  لبّیک است. « لبَّیک، اللّهُمَ لبَّیک، لبَّیک لا شَریِکَ لَکَ لبَّیک ،ِانَّ الْحَمْدَ وَ الّنِعمَةَ لَکَ و َالْمُلْک، لاشَریکَ لَکَ لبَّیک ».

این الفاظ معنا دارند. هم اصل دعوت را دلالت میکنند که دعوتی هست و هم وجود و حضور داعی و دعوت کننده را می‌رساند که این دعوت از کسی است که حاضر است نه اینکه دعوتی از گذشته باشد و الان دعوت‎کننده، حاضر نباشد. نه؛ دعوتی هست که تو می‌شنوی و جواب  میدهی و میگویی لبیک. بله؛ نشانگر این است که دعوتی هست و تو شنیده‏ای و چون این دعوت از دعوت کنندهای است که حاضر است ، میگویی لبیک. ضمیر خطاب می‏آوری و با ضمیر خطاب (ک) جواب می‏دهی و این دعوت به گونهای است که با « لَبَّیْک » جواب میدهی نه با « نَعَمْ ».

لبیک[7] در کلام عرب، بله گفتن مکرر و همراه با اشتیاق است ؛ یعنی وقتی کسی شما را صدا کند، در پاسخ به هر صدایی و در هر جایی لبیک گفته نمیشود. میگویند نعم، بله. اما در پاسخ‎های خاصی لبیک را بکار میبرند. آنجایی لبیک گفته میشودکه آن دعوت چنان در شما اشتیاق ایجاد کرده که به فارسی اگر جواب دهید میگویید بله بله بله مکرر و با اشتیاق. لبیک یعنی این جواب دادن مکرر همراه با اشتیاق.

علت تکرار و اشتیاق

 اما چرا مکرر و چرا به بله اکتفا نمیکنی؟ به دو دلیل:

اول آنکه شما میفهمید آن داعی و آن خدای مهربان، مکرر تو را صدا زده، مکرر دعوت کرده و تو جواب نداده‌ای[8].یا به کندی جواب داده‌ای[9]. خداوند از همان ابتدا مکرر  تو را دعوت کرده است. در این آیه شریفه هست که « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُمْ »[10]  دعوتی هست.  به چیزی دعوت شده‎اید(دعاکم) و بعد از شما خواسته‏اند که بیایید و این دعوت را اجابت کنید(استجیبوا). خدای مهربان، خدای عطوف، تو را دعوت میکند او آغازگر است[11] او سراغ  ما می آید رسول او سراغ ما می آید[12] باید مهر او را درک کنیم، که او دارد ما را دعوت میکند و بفهمیم او دعوتش همچنان پابرجاست؛ حتی اگر عمری به او پشت کرده باشیم، باز هم ما را دعوت میکند. باز هم ما را فرا می‎خواند. آن هم نه فراخواندن کسی که از ما دلگیر است، بلکه فرا خواندن کسی که مشتاق برگشتن ما است.

این حدیث قدسی را مکرر شنیده‎اید که: « یا داود لو یعلم المدبرون عنی کیف انتظاری لهم و رفقی بهم و شوقی الی ترک معاصیهم لماتو شوقا الی و تقطعت اوصالهم[13] من محبتی[14] » ؛ اگر آنهایی که به من پشت کردند میدانستند که انتظار من برای ایشان و رفق و مدارای من و اشتیاق من به بازگشت  ایشان چگونه است، از شوق من جان می‎دادند و مفاصل آنان از محبت من ‎بریده و پاره پاره می شد.

او حتی به آنهایی که پشت کرده اند، به آنهایی که عمری ‏ ، صدایش را شنیده‌اند و پاسخ نداده‌اند رفق دارد، بلکه آنها را با اشتیاق دعوت میکند. وقتی کسی اینگونه دعوت میکند، مگر می شود به یک بله ساده اکتفا کرد.

دوم آنکه: گاهی کسی شما را دعوت میکند که اصلا انتظارش را نداشتید. آنقدر عظمت دعوت کننده بالاست که اصلا انتظار نداشتید که شما را به حساب بیاورد، چه رسد به اینکه دعوت کند. اینجاست که آدم اشتیاق پیدا میکند که جواب را با تکرار بدهد. دیده‏اید معمولا وقتی پدری فرزندش را با حالت عادی صدا بزند، او هم جواب عادی می‏دهد، امّا وقتی او را با احترام و سرشار از محبت صدا می‌کند، با شوق صدا کند، آن هم با القابی که او انتظارش را هم نداشته است، کودک خیز بر می دارد و با اشتیاق جواب می‎دهد. بله. کسی که انتظار نداشتید شما را به حساب بیاورد، نه اینکه به حساب آورده، بلکه دعوت کرده  و با تو حرف میزند.

پس اینکه دعوت مکرری بوده و ما پاسخ ندادیم و اینکه کسی با مهربانی و با عطوفت ما را صدا می‎زند و اینکه عظیمی و بزرگی در انتظار ما است که در خیال ما نمیگنجد که او به ما توجه کند و منی که به او پشت کرده­ام را به حساب بیاورد و صدا بزند، این باعث میشود که من با اشتیاق و مکرّر جواب او را بدهم.

لبیک اللهم لبیک. همین است که آنهایی که صدای دعوت را میشنوند، در کنار هر حادثهای و درکنار هر اقدام و عملی، صدای او را میشنوند و تجربه کوتاهی‎های خودشان را میبینند وقتی میخواهند بگویند لبیک ، لرزه به اندامشان میافتد چنانکه در داستان امام سجاد (ع) هست.[15]

علّت انتخاب دعوت او

 امّا چرا از بین این دعوت‎هایی که میشناسیم و مدام در زندگی‎مان تجربه میکنیم، از بین دعوت خدا و دعوت مردم و دل  و شیطان و دنیا، چرا دعوت خدا را انتخاب میکنیم؟ چرا دعوت او ؟

علّت انتخاب دعوت او، در همین لبّیک‏ها آمده است:( ان الحمد و النعمة لک و الملک لاشریک لک لبیک.) چرا دعوت او را از میان دعوت‎های دیگر انتخاب میکنیم؛ چون حمد و ستایش برای اوست و نعمت‏هایی که ما در اختیار داریم از اوست و این نعمت‏ها حتی بعد از اینکه بدست ما میرسد و در اختیار ما قرار میگیرد، همچنان در ملک اوست.

ان الحمد و النعمه لک و الملک. حمد مال توست، هر نعمتی که من تصور کنم؛ چه دریابم و چه درنیابم همه از اوست و چه بسیارند نعمت‎هایی که در همین وجود کوچک و عالم کوچکی که ما حس میکنیم، وجود دارند و آن را در نمییابیم. نعمت‎هایی که در مییابیم در مقابل نعمت‎هایی که نمیشناسیم، مثل قطره و دریاست. همه نعمت‎ها از اوست و نکته مهم اینکه نعمت‎ها از او هستند و با اینکه به دست من رسیده‏اند، از ملک او خارج نشده­اند و همچنان  او مالک است. وقتی من چیزی به شما میدهم، اختیارش با شماست. دیگر من ارتباطی با آن ندارم. دیگر در اختیار من نیست. ملک من نیست. ولی خداوند همه نعمت‎هایی که داده، پس از اعطا و بخشیدن هم در ملک او است، در پادشاهی اوست و به اشارت او می‏چرخد. پس چرا دعوت او را انتخاب میکنیم؟ و دعوت او را پاسخ میدهیم؟ چون خود او، دعوت او، نعمت دادن او همه ستوده است. خود او ستوده است. خداوند محمود است، یعنی اگر شما بخواهید یک دعوت‎کنندهای پیدا کنید که هیچ نقصی در او نباشد و هر چه کمال و حسن است، دارا باشد؛ جز او را نمییابید. او محمود است. اینکه میگویی: « ان الحمد لک »؛ حمد برای توست، مال توست، نه اینکه تو محمودی، زیرا خود او محمود است. فعل او محمود است. مُلک و پادشاهی او محمود است. دعوتی که او کرده محمود است. دیگران دعوت دارند ولی دعوتشان ستوده نیست؛ چون آن دعوت برای منافع خودشان است. اگر دل من، من را به سوی خودش میخواند، اگر مردم من را دعوت میکنند، اگر شیطان من را دعوت میکند؛ آن دعوت به مقصد و غایت نهایی خودشان است. من را برای خودشان میخواهند. ولی خداوند چون محمود است، هیچ نقصی در او نیست. فقر ندارد. غنی است. صمد است. اگر من را میخواند برای پرکردن نیازی در خودش نیست. بخاطر من است که من را میخواند. پس دعوتش هم محمود است. هیچ نقصی، هیچ عیبی، هیچ زشتی و هیچ مقصد پنهانی در دعوت او نیست که بخواهد به نفع خودش باشد. همه اش برای ماست. پس دعوت او هم محمود است.

نعمت دادن او هم محمود است؛ که دیگران اگر می‎دهند، میدهند که بگیرند. میدهند که کار بِکِشند. میدهند که سود ببرند؛ ولی او اگر میدهد به دلیل همین محمود بودن ذاتی ، که صمد است و غنی است و بی نیاز،نمیدهد که بگیرد. پس نعمت دادنش هم محمود است. بنابر این دعوت او را انتخاب میکنیم. چون همه چیز او؛ خود او ، دعوت او، نعمت او و ملک او محمود است.

عاقبت دعوت او

نکتهای که باز در ادامه این لبیکها آمده، عاقبت دعوت است. دیگران میخوانند و دعوت می‏کنند. ـ حال کاری نداریم که دعوتشان محمود است یا نیست. ـ اگر من اجابت کردم، غایت و نهایت و سرانجام اجابت دعوت آنها چیست؟ دلم را گر اجابت کنم، آخرش به کجا میرسم؟ دنیا را اگر اجابت کنم، آخرش به کجا میرسم؟ شیطان را اگر اجابت کنم، آخرش به کجا میرسم؟ آخر و عاقبت همه این دعوتها در چشم دنیایی، شکسته‏شدن و کوچک شدن و باختن است، و در چشم وسیع‎تر، هلاک شدن و به آتش‏افتادن است. شما ببینید کدام هوس را شما با پشت سرگذاشتن دعوت خداوند و فراموش کردن خدا ،جواب دادید که آخرش از دست دادن و شکسته شدن و حقیر شدن نبوده است؟ کدام دعوت شیطان را جواب دادیم که آخر‌‌‌ش ننگ و عار نبوده است؟

اما دعوت خدا عاقبتش چیست؟ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اسْتَجیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْییکُم‏. زنده می‏کند. حیات میبخشد. این وجودی را که اگر رها شود و پاسخ به دعوت او ندهد، میگندد و به مرگ و هلاکت میرسد؛ با دعوت او به حیات میرسد. آن هم حیاتی که مثل شجره طبیه ریشه­اش ثابت و شاخه­اش در آسمان است. کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ [16]. دعوت به سلام است و به سلامت است. «لبَّیکَ یا داعِیَاً اِلی دارِ السَّلام »که در قسمت مستحب لبیک امده است. یعنی راهی را که او می‏خواهد و تو را به سوی او می‏خواند، انسان را به سلامت به دار السلام می‏رساند. از عیب‏ها ، آفت‏ها ، شکسته‏شدن‏ها و نقص‏ها مبرّی است. هم حیات است و هم در این حیات، تو را از آفت‏ها و نقص‏ها و عیب‏ها بیرون می‏آورد و محفوظ می‏دارد. دعوتش به سوی سلامت است. پس از بین دعوتها دعوت او را انتخاب می‏کنیم زیرا عاقبت دعوت او حیات و سلامت و...است

پاسخ  به دعوت خدا و احرام

اما چرا با پاسخ به دعوت خداوند وارد احرام می‏شویم؟ آیا نمی‏شود دعوت خدا را پاسخ داد و وارد احرام نشد؟ به بیان دیگر نمی‏شود خدا را پاسخ گفت و دیگران را هم پاسخ گفت؟  رمز اینکه با لبیک انسان به احرام در می‏آید، این است که  پاسخ به دعوت خدا از میان دعوت‌های متعارض و متنافی  با پاسخ به دعوت‏های دیگر جمع نمی‌شود.با لبیک به خدا دعوت‌های دیگر کنار گذاشته می‏شود و پاسخ داده نمی‏شود .

----------------------------------------------------------------------------------------------------

[7] - لبّ: أصل صحیح یدلّ على لزوم و ثبات، و على خلوص وجودة. فالأوّل- ألبّ بالمکان، إذا أقام به، یلبّ إلبابا. و رجل لبّ بهذا الأمر: إذا لازمه. و حکى الفرّاء: امرأة لبّة: محبّة لزوجها[7]، و معناه أنّها ثابتة على ودّه أبدا. و من الباب التلبیة و هو قوله لبّیک، قالوا معناه: أنا مقیم على طاعتک، و نصب على المصدر، و ثنّى على معنى إجابة بعد إجابة. مقاییس

. و ثنّى هذا المصدر مضافا الى کاف المخاطب و قیل لبّیک و سعدیک، أى أنا ملازم طاعتک لزوما بعد لزوم. و عن الخلیل: إنّهم ثنّوه على جهة التأکید. و أصل لبّیک: لبین لک، فحذفت النون للاضافة. و عن یونس: إنّه غیر مثنى بل اسم مفرد یتّصل به الضمیر. و لبّى الرجل تلبیة إذا قال لبّیک. مصباح

و لب بمعنى إجابة صافیة خالصة- زاکیة لله عز و جل فی دعوتک له متمسکا بالعروة الوثقى. مصباح الشریعه

و أمّا اللبّ: فهو مصدر بمعنى اختیار و اخلاص و انتقاء، و منه قولهم لبّیک بمعنى اختیار مقام خالص و منتقى فی جنابک و فی قبالک[7]. و الکلمة مفرد مصدرا فی مقام المفعول المطلق.و إذا أضیف الى ضمیر الخطاب زیدت الیاء لسهولة التلفّظ، و للدلالة على الامتداد و الإدامة، و لا سیّما لمؤانسة فی المضاعف بالیاء، کما فی نفس المادّة فیقال لبّبت و لبّیت و لبّأت تلبیة، و ضمیر الخطاب له أیضا انس و سابقه بالیاء فی سهولة التلفّظ، کما فی علیک و إلیک. التحقیق

 

 

[8] .انک تدعونی فاولی عنک

[9] .الحمدلله الذی ادعو فیجیبنی و ان کنت بطیئا حین یدعونی دعای ابوحمزه

[10]. انفال / 24

[11] .انت دللتنی علیک و دعوتنی الیک و لولا انت لم ادر ما انت  دعای ابو حمزه

[13] . و الأَوْصَال: المَفاصِل. وفی صِفته، صلى الله علیه و سلم: أَنه کان فَعْمَ الأَوْصالِ‏ أَی ممْتَلئَ الأَعضاء، الواحدُ وِصْل. و المَوْصِل: المَفْصِل. و مَوْصِل البعیر: ما بین العَجُز و الفَخِذ... لسان

[14]. میزان الحکمه، ج 4 ، ص 2797

[16] . ابراهیم / 24  

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی