استاد محمد تقی هادی زاده

بلاگ بازنشر فعالیت های علمی تربیتی استاد محمد تقی هادی زاده

استاد محمد تقی هادی زاده

بلاگ بازنشر فعالیت های علمی تربیتی استاد محمد تقی هادی زاده

طبقه بندی موضوعی

حجت‌ا‌لاسلام محمد تقی هادی‌زاده، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که طلاب باید با توجه به آیه نفر در قرآن کریم برای کسب تفقه در دین حرکت کنند، گفت: هدف طلاب از این حرکت باید ارشاد و انذار مردم باشد.

وی افزود: طلاب باید به گونه‌ای درس بخوانند که بتوانند بعد از 10 تا 15 سال برای انذار مردم هجرت کنند و آنها را از بدی‌ها بیم داده، هدایت کرده و تأثیرگذار در عمل، رفتار و حرکت آنها باشند.

طلاب اهتمام به هجرت داشته باشند

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: هر کس به لحاظ توانایی که کسب کرده وظیفه دارد که به محل خود یا هر مکانی که به او نیاز است، برگردد و رسالت اصلی خود را انجام دهد.

وی ادامه داد: اما کسی که توانایی رسیدن به درجات بالای علمی را دارد، باید بماند و بیشتر به کار علمی برسد، البته این افراد هم باید هجرت انجام دهند هرچند کوتاه و به صورت مقطعی.

حجت‌الاسلام هادی‌زاده خاطرنشان کرد: افرادی که توانایی یا علاقه به انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی ندارند باید هجرت کرده و به تبلیغ دین و ارشاد مردم بپردازند.

طلاب برکات وجودی خود را به هدر ندهند

وی با اشاره به این‌که طلاب به جای این که در قم بمانند باید به شهرها و روستاهای مختلف بروند و منشأ هدایت، ارشاد و خیر باشند، گفت: برخی روحانیان هستند که در قم مانده‌اند و برکت وجودی آنها بسیار کم است و به لحاظ نیاز ضرورت دارد که این افراد هجرت کنند و در حرکت دینی و اخلاقی جامعه تأثیرگذار باشند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: در جامعه امروزی که از یک سو دشمنان با طراحی‌های متفاوت شبهات مختلفی را به جامعه تزریق می‌کنند و از سوی دیگر حضور افرادی که باید در میان مردم به عنوان دژ، سنگر و محافظ باشند ضعیف است یقینا هجوم شیطان بسیار قوی خواهد بود و مردم به ویژه جوانان جامعه بسیار آسیب خواهند دید و اینجا است که باید روحانیان بیشتر در عرصه حاضر شوند و نقش مهم خود را ایفا کنند.

بیشتر جوانان جامعه از دسترسی به روحانی رنج می‌برند

وی با بیان این که بیشتر جوانان جامعه از دسترسی به روحانی رنج می‌برند، افزود: این امر به دلیل این است که بیشتر روحانیانی که در شهرها و روستاها حضور پیدا می کنند و فقط فعالیت‌های خود را معطوف به جوانان مسجد و حسینیه می‌کنند و کمتر با جوانان غیر مسجدی ارتباط دارند که باید این مسأله برطرف شود و طلبه‌ای که به شهر یا روستا هجرت می‌کند با تمام جوانان ارتباط یکسان داشته باشد، چه مسجدی  باشند، چه غیرمسجدی.

حجت‌الاسلام هادی‌زاده گفت: طلاب باید «طبیب دوار بطبه» باشند و خودشان به سوی مردم به ویژه جوانان بروند و منتظر این نباشند که کسی به دنبال آنها بیاید چون این کار برکات بسیاری دارد و کوچکترین آن این است که جرقه‌ای را در دل یک جوان روشن می‌کنند و شبهه ای را از دل یک جوان پاک می کنند که همه این موارد برکت است.

یکی از مهم‌ترین برکات هجرت هدایت و ارشاد جوانان است

وی با اشاره به این که هجرت برکات بسیار زیادی را دارد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین برکات هجرت هدایت و ارشاد جوانان است، این هدایت شعاعی را در جوان ایجاد می کند که این شعاع در محیط فردی و اجتماعی جوان بسیار تأثیرگذار است و سبب ایجاد آثار بسیاری در زندگی جوان می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: سطح علمی و تبلیغی افراد به لحاظ محیط معین می‌شود یعنی اگر بنا است که طلبه‌ای به محیطی هجرت کند که کمترین یا پایین‌ترین سطح نیاز را دارد طبیعتا توانمندی حداقلی بهره‌مندی از احکام، معارف اسلامی و تاریخ اسلام مورد نیاز منطقه کفایت می‌کند.

طلاب توانایی برقرار کردن ارتباطات اجتماعی را فرا بگیرند

وی با بیان این که طلاب باید توانایی برقرار کردن ارتباطات اجتماعی را داشته باشند، افزود: نیاز علمی، اخلاقی، احکام، عقاید، تاریخ و اجتماعی مردم به این است که طلاب توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران، توانایی شناسایی و حل کردن مشکلات موجود در محیط‌ را داشته باشند و گرنه اگر طلبه توان برقراری ارتباط صحیح با مردم را نداشته باشد در هیچ زمینه‌ای موفق نخواهد بود.

حجت‌الاسلام هادی‌زاده گفت: هر مکانی که دارای برقراری ارتبا‌ط زیاد با جوانان «قشری که بیشتر در معرض هجوم دشمن و آسیب‌ها هستند»، باشد دارای اولویت است و روحانیان باید حضور خود را در این مکان‌ها ارتقا بخشند.

تبلیغ برای جوانان نسبت به دیگر سنین دارای اولویت است

وی با اشاره به این که نسل جوان در زمینه تبلیغ نسبت به همه سنین از اولویت برخوردار است، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم با روش درست، جوانان و نوجوانان را پوشش دهیم این امر سبب خواهد شد امروز و آینده آنها تضمین و از خطرات مصون بمانند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در پایان افزود: هجرت و حضور در شهرها و روستاها برای طلاب امری ضروری است و شرط موفقیت در ارشاد و تبلیغ جوانان در گرو بهره‌مندی طلاب از مطالبی با محتوای برگرفته از روش‌های دینی و دارای آثار مثبت است./

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی